Úvod do problematiky MK
Garant predmetu Manažment kvality: doc. Ing Milan Žiška, PhD.
Cvičiaci predmetu: Ing. Miroslav Mikolášek, PhD.
Autor virtuálneho kurzu: Ing. Miroslav Mikolášek, PhD.
Garant predmetu Manažment kvality: doc. Ing Milan Žiška, PhD.
Cvičiaci predmetu: Ing. Miroslav Mikolášek, PhD.
Autor virtuálneho kurzu: Ing. Miroslav Mikolášek, PhD.
Obsahuje:
Prístup ku kvalite sa s časom postupne vyvíjal, pričom viaceré významné osobnosti v oblasti manažerstva kvality vymedzili pojem kvality roznym spôsobom. Môžeme sa stretnúť s nasledujúcim chápaním kvality:
Juran: Kvalita je úžitok.
Deming: Kvalita je uspokojenie potrieb zákazníka.
Crosby: Kvalita je zhoda spožiadavkami.
Feigenbaum: Kvalita je to, za čo ju považuje zákazník.
Taguchi: Kvalita je minimum strát, ktoré výrobok od okamžiku svojej expedície spoločnosti spôsobí.
Manažerstvo kvality sa v súčasnosti riadi podľa noriem ISO 9001. Definícia kvality podľa týchto noriem znie:
Kvalita je súhrn vlastností produktu a jeho schopnosť uspokojiť požiadavky zákazníka súborom inherentných znakov.
Zásady manažmentu a manažérstva kvality
Aby si organizácia úspešne viedla a fungovala, je nevyhnutné ju usmerňovať a riadiť systematickým a transparentným spôsobom. Úspech môže priniesť zavedenie a udržiavanie systému manažérstva kvality, ktorý sa navrhol tak, aby trvalo zlepšoval výkonnosť a súčasne sa zaoberal potrebami všetkých zainteresovaných strán. Súhrn zásad manažérstva kvality je uvedený v priloženom dokumente.
Budovanie SMK podľa ISO 9000
Podľa noriem ISO radu 9000 je SMK (Systém Manažérstva Kvality) súbor činností riadenia organizácie zameraný na dosiahnutie spokojnosti zákazníka. Základnou myšlienkou systémov kvality je poznatok, že kvalita výrobkov a služieb vzniká prostredníctvom kvality práce. Systém kvality znamená organizáciu práce spoločnosti zabezpečujúcej kvalitné produkty. Táto organizácia práce musí byť zdokumentovaná a musí byť zabezpečené jej dodržiavanie v praxi. Viac o systéme manažérstva kvality sa možete dočítať v priloženom dokumente.
Odporúčané zdroje:
Obsahuje:
Medzi základné nástroje využívané v manažmente kvality patria:
1. Brainstorming
2. Vývojový diagram
3. Ishikawov diagram
4. Benchmarking
5. Paretov diagram
Obsahuje:
Cieľom prednášky je uviesť základné zásady pre formovanie, vedenie a komunikáciu v tímoch riešiacich konkrétne projekty, pracovné úlohy alebo problémy.